23-05-2018
Zes Nederlandse prijswinnaars bij World Superyacht Awards
Nederlandse jachtbouwers die
zijn aangesloten bij de HISWA Holland Yachting Group, vielen op 19 mei
jongstleden in de prijzen tijdens de uitreiking van de World Superyacht Awards
in Florence. Zes prestigieuze ‘Neptunes’ gingen naar Feadship, Vitters
Shipyard, Mulder Shipyard en Amels/Damen. Andere superjachten van Heesen
Yachts, Oceanco en Royal Huisman, behoorden tevens tot de finalisten op deze
avond. Als kers op de taart sleepte superjacht Faith van Feadship ook nog de begeerde prijs
‘Motorjacht van het Jaar’ in de wacht.
Met de World Superyacht Awards worden vindingrijkheid en innovatie in het
ontwerp, de ontwikkeling en de bouw van de meest prestigieuze luxe jachten
onderscheiden. De prijsuitreiking in Florence, trok eigenaren, jachtbouwers en
-ontwerpers van over de hele wereld die benieuwd waren om te horen wie van de
68 finalisten in verschillende categorieën tot winnaars zouden worden
uitgeroepen. Elke prijs wordt na langdurig beraad door een jury bestaande uit
vooraanstaande en ervaren superjachteigenaren, toegekend.
Victorie voor Vitters
De eerste prijs die door een Nederlandse jachtbouwer werd gewonnen, ging naar
Vitters Shipyard, voor diens 32,6 meter lange zeiljacht Ribelle, in de categorie
‘Sailing Yachts 30 – 49.9m’. De jury beschreef haar als een goed ontworpen en
gebouwd jacht, dat voldoet aan de specifieke race- en fast cruising-functies die
haar eigenaren verwachten. De juryleden prezen ook de algehele indeling, futuristische
salon met glazen dak, de bouwkwaliteit, het moderne interieur en de uitmuntende
zeilkwaliteiten van de Ribelle.
Vitters ontving van de jury eveneens een eervolle vermelding in de vorm van de
’Jury-aanbeveling’ voor het 43,6 meter lange J-Class zeiljacht Svea, dat werd geprezen als
een van de meest elegante jachten van dit jaar met uitstekende raceprestaties.
Nog een ander indrukwekkend Nederlands zeiljacht dat bijna in de prijzen viel,
was de 58 meter lange Ngoni
van Royal Huisman, in de categorie ‘Sailing Yachts 50m and Above’.
De eerste van vier voor
Feadship
Toen was het de beurt aan de motorjachten. Feadship werd op het podium geroepen
en dat zou op deze avond nog drie keer gebeuren. De Letani werd uitgeroepen tot winnaar in de
categorie ‘Semi-Displacement of Planing Two Deck Motor Yachts 30m-34.9m’. De
unanieme beslissing van de jury was gebaseerd op de algehele bouwkwaliteit, van
de rompconstructie tot de outfitting en gedetailleerde afwerking. Andere
facetten die waardering oogstten, waren het moderne en stoere voorkomen van de
Letani, haar doordachte algehele indeling en efficiënte brandstofverbruik bij
alle snelheden. Ook het feit dat de eigenaar zelf was betrokken bij het design
en de bouw van het jacht, maakte indruk op de jury. Datzelfde gold voor de 37,4
meter lange Feadship CID, een van de andere genomineerden voor deze specifieke
onderscheiding.
Magnifieke Mulder
Er was nóg een zege voor de Nederlandse jachtbouwers, en wel in de klasse
‘Displacement Motor Yachts Below 500GT, 30m-39.9m’. Deze werd behaald door de Delta One van Mulder
Shipyard. Dit 36 meter lange jacht werd gekozen vanwege zijn ruime design en
inrichting. De jury beschreef de Delta
One als een goed uitgebalanceerd jacht met een robuust profiel en
doordachte kenmerken die normaal gesproken alleen op veel grotere schepen
worden aangetroffen, waaronder een beachclub en een tender opslag. De juryleden
waren onder de indruk van het brandstofverbruik van de Delta One: bij een snelheid
van 10 knopen bedroeg dit slechts 73 liter per uur.
Steeds groter
Twee superjachten van Heesen Yachts, de 46,7 meter lange Book Ends en de 49,8 meter
lange Home,
behoorden tot de finalisten in de categorie ‘Displacement Motor Yachts Below
500GT, 40m and Above’, die de juryleden als competitief beschreven. Ook in de
volgende categorie die werd aangekondigd, ‘Displacement Motor Yachts Between
500GT and 1,999GT’, dongen Nederlandse superjachten naar de prijzen, zoals de
55 meter lange Laurentia
van Heesen en de 74 meter lange New
Secret en de 55 meter lange Lili
van Damen/Amels.
In deze categorie ging uiteindelijk de 73,5 meter lange Feadship Hasna met de
Neptune naar huis. De juryleden waren vooral overtuigd van Hasna's buitenlijnen en de
lay-out van haar dekken. Ze prees het interieur van het jacht, vanwege haar
goed geproportioneerde gemeenschappelijke ruimten. De jury was onder de indruk
van de algehele bouwkwaliteit en indeling van het jacht, van haar sierlijke
romp en van het perfecte interieur en van de technische installatie.
You Gotta Have Faith
Ondanks de hevige concurrentie van de drie andere Nederlandse superjachten (de
88,5 meter lange Barbara, de 110,1 meter lange Jubilee van Oceanco en de 83
meter lange Here Comes the Sun van Amels), sleepte Feadship met de 96,6 meter
lange Faith de prijs
voor het beste ‘Displacement Motor Yacht 2,000GT and Above’ in de wacht. De
juryleden spraken hun bewondering uit over de golvende, stijlvolle
exterieurlijnen van Faith
en de uitzonderlijk hoge bouwkwaliteit.
Game Changer voor Damen/Amels
Tot slot waren twee van de drie finalisten in de nieuwe categorie ‘Support
Vessels’ afkomstig van Amels’ zusterbedrijf Damen, namelijk de 55,5 meter lange
New Frontiers en
de uiteindelijke winnaar in deze categorie: de 69,2 meter lange Game Changer.
Deze avond in Florence werd voor de Nederlanders bekroond toen de reusachtige
Feadship Faith
werd uitgeroepen tot ‘Motorjacht van het Jaar’. De prijs werd toegekend vanwege
de wijze waarop haar eigenaar nieuwe standaarden in design en constructie had
gecombineerd met de nieuwste glastechnologie. De conclusie van de jury luidde
dat een combinatie van elegantie, stijl en hoogwaardige design- en
bouwkwaliteit van Faith
tot een waardige winnaar van deze onderscheiding maakte.
Gepaste trots
“De overwinning was een mooie afronding van deze bijzondere avond voor onze
leden,” aldus Jeroen Sirag, Export Manager van de HISWA Holland Yachting Group.
“Ze kwamen naar Florence in de wetenschap dat ze een ongelofelijk hoge
standsaard hadden gerealiseerd met de 21 superjachten die zijn opgeleverd in
2017. Zowel de winnaars als de finalisten kunnen trots zijn op de
kwaliteit van Nederlandse superjachten. Om die reden zag Nederland het
afgelopen jaar dan ook zijn
marktaandeel in de totale waarde aan wereldwijde opleveringen van superjachten stijgen
tot bijna 30 procent.”
Nieuwsoverzicht