Het
inkomend toerisme is van groot belang voor de Nederlandse economie. Het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft vandaag nieuwe cijfers over het economisch
belang van de toeristische sector gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de groei
vooral door buitenlandse toeristen komt. In 2013 bezochten 12,8 miljoen
buitenlandse toeristen ons land. Dat is een groei van vijf procent vergeleken met
het jaar daarvoor.
OOK
IN TOEKOMST PROFITEREN
Inkomend
toerisme is een groeisector en NBTC is blij dat de TSA-cijfers het belang van
de sector onderstrepen. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de
crisis volumegroei weet te realiseren. De sector levert een wezenlijke bijdrage
aan de Nederlandse economie. Uit het Toekomstperspectief ‘Destinatie
Holland 2025’ van NBTC blijkt dat Nederland in 2025 in potentie 16 miljoen
bezoekers kan ontvangen. “Deze groei moeten we willen verzilveren. In 2025
stijgen de totale bestedingen van buitenlandse verblijfsbezoekers naar zo’n
12,4 miljard euro. Als gevolg daarvan groeit ook de werkgelegenheid naar zo’n
80.000 banen. Kortom, internationale bezoekers dragen substantieel bij aan
inkomen, werkgelegenheid en voorzieningen in ons land”, aldus Jos Vranken,
algemeen directeur NBTC.
DUURZAME
GROEI
Nederland
is een populaire reisbestemming maar kent grote en groeiende internationale
concurrentie. Het realiseren van de geschetste groei brengt uitdagingen met
zich mee. Op sommige plekken en in sommige periodes is het al meer dan druk in
ons land. Vranken: “Om maximaal te profiteren van het internationale bezoek is
het noodzakelijk om gasten te verleiden (ook) op andere momenten naar Nederland
te reizen en/of andere plekken te bezoeken. Zo zorgen we voor duurzame groei en
maken en houden we ons land leefbaar, geliefd en winstgevend.”
INVESTEREN
BLIJFT NOODZAKELIJK
Groei
en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. “Het is van belang dat we
onze bestemming blijvend op de kaart zetten bij internationale bezoekers, zeker
ook op de lange termijn. Daarom is het nodig om meerjarig, structureel en
consequent te investeren in Holland-marketing. Een prachtig perspectief lonkt,
maar het behalen van dit resultaat vraagt om een ophoging van het publieke
budget. Alleen zo kunnen we de kansen die het toerisme ons land biedt duurzaam
verzilveren”, aldus Vranken.