Nieuws

08-03-2012

Hoog rapportcijfer voor Nederlandse horeca

Nederlanders zijn zeer tevreden over de horeca en komen er graag. Dit blijkt uit de Mentality-meting 2011. In opdracht van Koninklijke Horeca Nederland onderzocht Onderzoeksbureau Motivaction wat Nederlanders vinden van de horeca. Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een gastvrije en veilige plek. Met name de service/gastvrijheid in de horeca scoort hoog met een 8.1. Slechts 2% geeft een onvoldoende.

Belangrijkste conclusies
De Mentality-meting is een schriftelijk onderzoek dat onder een representatieve steekproef van ruim 1300 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot 80 jaar wordt uitgevoerd. De ruim 1300 respondenten gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44% bezoekt maandelijks een restaurant, ruim eenderde een eetcafé. In de sector fastservice is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34%). De mening van de Nederlanders over al deze eetgelegenheden is zeer positief. Zij beoordeelden de kwaliteit van de gerechten met een 8.2.

Prijsbewust
De Nederlandse consument let uiteraard op de prijs; bijna 80% van de ruim 1300 ondervraagden geeft aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En over deze prijs zijn zij tevreden, deze wordt beoordeeld met een 7,8. Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82%) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

Voorbeeldfunctie horeca
De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74% van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan eenderde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt, hoewel zij niet per se spreken uit persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval. Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl voor Nederlanders moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren. Volgens hen doet de horeca niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

Frits Spangenberg van Motivaction: “De horecasector speelt niet alleen een hoofdrol wat betreft gastvrijheid en werkgelegenheid, maar ook als het gaat om verantwoord alcoholgebruik en sociaal maatschappelijk gedrag. De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Drinkgelegenheden zijn ook populair bij de Nederlanders, meer dan eenderde (38%) bezoekt minstens een keer per maand een café of bar. 17% van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15% geeft aan een keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

Horeca als werkgever?
Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18% van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.
Nieuwsoverzicht
 
logo Telefoon + 31 (0)70 - 3490328
gastvrijnederland@vno-ncw.nl
www.gastvrij-nederland.nl
Adres:
Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Postbus 93002, 2509 AA Den Haag