Voor de lancering van Facebook Places in Nederland heeft het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) haar database met toeristische locaties in Nederland ter beschikking gesteld. Daarmee kan de binnen- en buitenlandse bezoeker toeristische informatie van ruim 13.000 locaties en bezienswaardigheden raadplegen en delen met vrienden. Het NBTC vergemakkelijkt hiermee de toegang tot toeristische attracties voor de moderne toerist en stimuleert daarmee bezoek en bestedingen in ons land.
Toeristische informatie toegankelijk
De sociale netwerkwebsite Facebook heeft wereldwijd meer dan 500 miljoen actieve gebruikers, ook onder een aantal belangrijke doelgroepen van het NBTC. Charel van Dam, manager Online Marketing NBTC: ‘Facebook wordt steeds vaker gebruikt bij het zoeken naar en delen van (toeristische) informatie. Door onze database beschikbaar te maken voor Places, maken wij deze gegevens voor onze doelgroep makkelijker toegankelijk. De (internationale) bezoeker kan alle relevante toeristische informatie vinden en delen met vrienden, belevenissen toevoegen, commentaren lezen en zelfs goede aanbiedingen in de buurt vinden. Een ideale manier om Nederland op een nieuwe manier te ontdekken en op de kaart te zetten.’
Facebook places
Places is een dienst van Facebook die ervoor zorgt dat je meteen kunt zien of en welke vrienden in de buurt zijn (geweest). Het is een zogenaamde location based service (LBS) die in toenemende mate gebruikers op basis van hun locatie van additionele informatie en aanbiedingen voorziet. Wanneer je ‘incheckt’ met Places, ben je zichtbaar voor je vrienden en kun je je ervaringen en tips delen. Van Dam: ‘Places vergemakkelijkt het delen van je persoonlijke ervaringen en biedt bedrijven tegelijkertijd de mogelijkheid een conversatie aan te gaan met hun bezoekers. Er zijn al veel bedrijven die hier economisch op inspelen. Het NBTC deelt daarom graag haar toeristische database om dit te faciliteren.’